ARTICLES

Print ISSN 2288-4289|Online ISSN 2671-6488

home
Vol.29No.22025
AI 기반 부모-자녀 상호작용 평가도구의 타당화 연구: 질적 사례분석을 중심으로 A Validation Study of an AI-Based Parent-Child Interaction Assessment Tool: A Qualitative Case Analysis
생애주기 기반형 직업특수교육의 활성화 차원에서 본 발달장애학생을 위한 미래형 맞춤고용 대비 개별화전환계획(ITP) 진전 탐색 A Study on the Progress Exploration of the Individualized Transition Plan (ITP) to Prepare for Future Customized Employment for Students with Developmental Disabilities in the Revitalization of Lifecycle-Based Vocational Special Education*
개별차원의 긍정적 행동지원이 발달장애 학생의 문제행동과 기능적 의사소통 기술에 미치는 효과 The Effects of Individualized Positive Behavior Support on Problem Behaviors and Functional Communication Skills in Students with Developmental Disabilities
교사를 향한 장애학생의 공격적 도전행동에 대한 특수교사의 인식과 지원 요구 Perception and Support Needs of Special Education Teachers Regarding Aggressive Challenging Behaviors of Student with Disabilities Directed Toward Teachers
근거이론을 통한 경계선 지능 청년의 자립 및 취업 과정 연구 A Study on the Process of Independence and Employment of Young Adults with Borderline Intellectual Functioning through Grounded Theory
기능적 의사소통 훈련이 발달지체 초등학생의 자리이탈 행동과 대체 의사소통 행동에 미치는 영향 The Effect of Functional Communication Training (FCT) on Out-of-Seat Behavior and Alternative Communication Behavior of an Elementary School Student with Developmental Delays
대학강사의 발달장애 대학생 수업 지원에 대한 인식 연구 A Study on Professors’ Awareness concerning College Admission for Persons with Developmental Disabilities
메타버스를 활용한 사회성 기술 훈련 프로그램에 참여한 성인 자폐인 및 부모의 경험 탐색 Experiences of Adults with Autism and Their Parents in a Metaverse-Based Social Skills Intervention
발달장애 성인을 위한 건강증진 프로그램 연구에 대한 체계적 분석 Health Promotion Programs for Adults with Developmental Disabilities: A Systematic Review
발달장애 청소년과 주 양육자 대상 성교육 프로그램 개발 및 효과성 탐색을 위한 예비연구 A Preliminary Study on the Development and Effectiveness of a Sexuality Education Program for Adolescents with Developmental Disabilities and Their Primary Caregivers
발달장애인 당사자 기반 분석을 통한 가족건강성이 삶의 만족도에 미치는 영향: 장애수용의 매개효과 The Effect of Family Strength on Life Satisfaction among Individuals with Developmental Disabilities: The Mediating Role of Disability Acceptance
발달장애인의 직업 생활 경험에 관한 사례연구 A Case Study on the Occupational Life Experiences of People With Developmental Disabilities
발달적 미술치료 프로그램이 지적장애 아동의 감각조절과 사회성에 미치는 영향 The Effects of a Developmental Art Therapy Program on Sensory Modulation and Social Skills in Children with Intellectual Disabilities
발달지연 유아 대상 환경 중심 언어 중재 프로그램의 효과 The Effects of an Environment-Based Language Intervention Program for Young Children with Developmental Delays
성인발달장애 자녀를 둔 고령 부모의 신체활동 경험과 지원 요구 Exploring Physical Activity Experiences and Support Needs of Elderly Parents of Adults with Developmental Disabilities
우리나라 학습장애의 정체성에 대한 비판적 고찰 A Critical Review of the Identity of Learning Disabilities in Korea
장애자녀를 둔 부모의 삶의 의미와 역경 후 성장의 관계에서 회복탄력성의 조절효과 The Moderating Effect of Resilience on the Relationship Between Meaning in Life and Posttraumatic Growth in Parents of Children with Disabilities
텍스트마이닝 기법을 활용한 발달장애인 돌봄 관련 신문기사 분석 Analysis of Newspaper Articles Related to the Care of Individuals with Developmental Disabilities Using Text Mining Techniques
포괄적 성교육(CSE) 관련 2022 개정 특수교육 기본 교육과정 중·고등학교 성취기준 분석 An Analysis of the 2022 Revised Special Education Basic Curriculum Achievement Standards for Middle and High Schools in Relation to Comprehensive Sexuality Education (CSE)*
포커스그룹 인터뷰를 통한 ASD 유아의 사회적 의사소통 기술에 대한 ABA 전문가의 경험과 인식 Experiences and Perceptions of ABA Experts on the Social Communication Skills of Infants with ASD through Focus Group Interviews: A Preliminary Study for Developing a Parent-Implemented ABA Program
학령전기 발달장애 아동의 사회적 상호작용 어려움과 부모의 양육 스트레스의 연관성: 미국 NSCH 데이터를 중심으로 The Association Between Social Interaction Difficulties in Preschool Children With Developmental Disabilities and Parenting Stress: Focusing on NSCH Data in the U.S