ARTICLES

Print ISSN 2288-4289|Online ISSN 2671-6488

home
Vol.29No.32025
고용서비스 이용 경험이 없는 발달장애인의 특성과 영향 요인 분석 Characteristics and Influencing Factors of Individuals with Developmental Disabilities without Experience Using Employment Services
단편 애니메이션을 매체로 한 발달장애 대학생들의 이야기 쓰기 특성 분석 The Characteristics of Story Writing by Adults with Developmental Disabilities Using Animation as a Medium
발달장애인 평생교육 직무역량 인증을 위한 ‘전환교육’ 수업 연계 비교과교육 학습 모듈 설계: 대학 중등 및 직업특수교육과를 중심으로* Designing a Learning Module for Extracurricular Activities Linked to the ‘Transition Education’ Subject Class to Certify Job Competency for Lifelong Education for Persons with Developmental Disabilities: Focusing on the Secondary and Vocational Special Education Departments of Universities
디지털 기술을 활용한 발달장애인 이동성 지원에 대한 국내·외 연구 동향 분석 A Literature Review on Digital Technology-Based Mobility Support for Individuals with Developmental Disabilities
디지털 매체를 활용한 명시적 교수 기반 관찰 프로그램이 지적장애 학생의 표현력, 어휘력, 언어 문제해결력에 미치는 영향 The Effects of an Explicit Instruction-based Observation Program on Expression Abilities, Vocabulary Abilities, and Language Problem-Solving Abilities of Students with Intellectual Disabilities: A Usage of Digital Media
발달장애 아동을 둔 어머니의 정서 경험에 관한 현상학적 연구 A Phenomenological Study On The Emotional Experiences Of Mothers Raising Children With Developmental Disabilities
발달장애성인의 디지털 기술 활용 능력이 사회활동 참여를 매개로 일상생활 만족도에 미치는 영향 Effect of Digital Competence of Adults with Intellectual Disabilities on Life Satisfaction: The Mediating Role of Social Participation
발달장애인 성인 비장애 형제의 장애인에 대한 태도와 우울의 관계: 동반낙인감과 역기능적 대처의 직렬 매개효과 The Relationship Between Attitudes Toward People With Disabilities and Depression in Adult Siblings of Individuals With Developmental Disabilities: A Serial Mediation Model of Affiliate Stigma and Maladaptive Coping
발달지체유아를 위한 놀이 연계 역사 교수·학습자료 개발에 대한 요구 Needs for Play-Based History Instructional Materials for Young Children with Developmental Delays
비디오 모델링과 자기점검 전략을 결합한 중재가 자폐성 장애 중학생의 청소기 사용 기술에 미치는 효과 The Effects of a Combined Video Modeling and Self-Monitoring Intervention on Vacuuming Skill among Middle School Student with Autism Spectrum Disorder
비장애 학부생의 ‘고교 장애학생 대학생활체험 프로그램’ 멘토링 경험에 관한 질적 연구 A Qualitative Study on the Mentoring Experiences of Non-Disabled Undergraduates in a College Transition Program (University Life Experience Program) for High School Students with Disabilities
성인 발달장애인의 평생교육 프로그램 참여 결정요인에 관한 연구 A Study on the Determinants of Lifelong Education Program Participation among Adults with Developmental Disabilities
성인 발달장애인의 지각된 차별과 보호자의 정신건강 간의 관계: 사회적 안녕의 조절효과 The Relationship Between Perceived Discrimination of Adults With Developmental Disabilities and the Mental Health of Their Caregivers: The Moderating Role of Social Well-Being1)
성인전환기 준비를 위한 발달장애 학부모의 현장중심 진로탐색 활동 경험과 인식에 관한 질적연구 A Qualitative Study on the Experiences and Perceptions of Field-Based Career Exploration Activities for Parents of Children with Developmental Disabilities in Preparation for the Transition to Adulthood
심리운동 프로그램에서 스캐폴딩 전략이 발달장애학생의 자기결정행동에 미치는 영향 Case Study on the Application of Scaffolding Strategies to Improve Self-determination Behavior of Children with Developmental Disabilities in a Psychomotorik Program
자폐성장애 청소년의 문제행동 중재를 위한 어머니의 응용행동분석 코칭 경험에 관한 사례연구 A Case Study on a Mother’s Experience of Applied Behavior Analysis Coaching for Managing Problem Behaviors in an Adolescent with Autism Spectrum Disorder
언어재활사의 ADHD 아동에 대한 언어 및 의사소통 지원 실태에 관한 인식: 질적 분석 The Perception of Speech-Language Pathologist Regarding Language and Communication Support Conditions in Children with ADHD: A Qualitative Analysis
AI 음성비서를 활용한 자기관리 중재가 발달장애 학생의 자기관리 수행 능력, 자발적 참여 및 선호도에 미치는 영향 Effects of AI Voice Assistant-Based Self-Management Intervention on Self-Management Performance Skills, Voluntary Participation, and Preference of Students with Developmental Disabilities
우리나라 통합교육 실태에 대한 초등학교 관리자들의 인식과 지원요구: 부산광역시를 중심으로 Elementary School Administrators’ Perceptions and Support Needs regarding the Current State of Inclusive Education in Korea: Focusing on Busan Metropolitan City
의과대학 리빙랩 수업에서의 공감 능력 형성 과정 분석: 성찰 보고서를 중심으로 Exploring the Educational Significance of Reflection Reports in Medical School Living Lab Courses: Mechanisms for Developing Empathy through Student Experiences
자폐스펙트럼 장애 아동을 위한 SCERTS Model에서의 미술치료 활용 가능성 이론 고찰 Application of Art Therapy within the SCERTS Model f or Children with Autism Spectrum Disorders
장애인 관련 인공지능(AI)활용 연구 동향: 2015-2024년 등재학술지를 중심으로 A Systematic Analysis of Research Trends on Artificial Intelligence (AI) Utilization for People with Disabilities: Evidence from Peer-Reviewed Journals, 2015-2024
전국 장애학생 e페스티벌에 대한 운영진의 인식: 탐색적 순차 혼합연구 Organizing Staff Perceptions of the National e-Festival for Students with Disabilities: An Exploratory Sequential Mixed Methods Design
중증 지적장애 청소년의 자아존중감 및 사회성 향상을 위한 발달적 미술치료 단일사례연구 The Effects of a Developmental Art Therapy Program on Self-Esteem and Social Skills in Adolescents with Severe Intellectual Disabilities
지역사회 주민의 장애 인식, 인권감수성 및 발달장애인 접촉경험과 발달장애인에 대한 태도의 관계 The Relationship of Community Residents’ Disability Awareness, Human Rights Sensitivity, and Contact Experience with Individuals with Developmental Disabilities to Their Attitudes toward Developmental Disabilities
지체장애학교 교사의 민감성과 교사효능감의 관계: 상호작용의 매개효과 The Relationship Between Sensitivity and Teacher Efficacy Among Teachers at Schools for Students With Physical Disabilities: The Mediating Role of Interaction
특수교사가 지각한 사회적 지지가 교사역량에 미치는 영향: 그릿(grit)의 매개효과를 중심으로 The Impact of Perceived Social Support on Special Education Teachers’ Competence: Focusing on the Mediating Effect of Grit
특수교사의 교권침해 경험 및 교권보호에 대한 인식 Experiences of Infringements on the Professional Rights of Special Education Teachers and Their Perceptions on the Protection of Those Rights
특수교사의 에듀테크 활용 교육 경험 및 인식에 대한 질적 메타분석 A Qualitative Meta-Analysis of Special Education Teachers’ Experiences and Perceptions of Educational Technology Use
향후 10년간 장애 학생 수 추이 예측에 따른 특수교사 양성과정의 발달장애 관련 학점 개선 방안 Improving Special Education Major Credits Based on Developmental Disability Trends Over the Next Decade*